Vorige week zag ik het prachtige werk van Yana hangen in de Chinese Tuin van Hortus Haren.
Felgekleurde schilderijen van Japanse stedelijke landschappen.
Wauw!
Yana wil in haar werk de nadruk leggen op het esthetische en speelse, maar tegelijkertijd ook op de dissonantie en het inconsistente.
In 2011 is Yana naar Japan geweest om Nihonga schilderen te leren.
Ze raakte zo gefascineerd door dit land, dat ze een aantal keren is teruggegaan om onder andere deel te nemen aan artist in residences.
Met een focus op alledaagse objecten, zoals Japanse verkoopautomaten en bovengrondse hoogspanningslijnen, schildert ze de plaatsen waar ze in Japan is geweest.
De laatste jaren is Yana's focus verschoven van door de mens gemaakte objecten naar de betekenis van ruimte in het stedelijke landschap.
Met name plekken waar verschillende betekenissen naast elkaar bestaan spreken Yana aan.
Mede hierdoor is ze begonnen met het schilderen van de natuur, omdat ze dat als
een onlosmakelijk deel ziet van de manier waarop de mens het stedelijk landschap inricht en waarneemt.
ps. Dit jaar is Yana geselecteerd voor een artist in Residence in China en Peru. Super gaaf!
Ze laat voor het eerst de stedelijke omgeving achter zich om in het Peruaanse Amazonegebied te verblijven!
Kijk voor meer moois en (expositie) op de site/Instagram van Yana